Frobelen. Het leukste hobbyforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het maken van zeep

2 plaatsers

Ga naar beneden

Het maken van zeep Empty Het maken van zeep

Bericht  Henriette di nov 17, 2009 2:13 pm

Het maken van je eigen zeep is een erg leuke en bevredigende bezigheid. Waar men eerder bijna alleen maar grote zeepbroden kon maken waar je dan de stukken afsneed, daar kun je nu inmiddels de mooiste mallen ervoor aanschaffen om je zepen nòg mooier te maken.

Zelf zeep maken is/lijkt niet helemaal ongevaarlijk, maar wanneer je de veiligheidsregels in acht houdt dan valt dat allemaal nog wel mee.

Je kunt op twee manieren zeep maken: met de Cold Process methode (kortweg CP) genoemd, of met de Hot Proces (HP) methode.
Voor beide methodes zijn wel wat te zeggen hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de HP methode. Daarmee laat je de zeep als het ware rijpkoken voordat het in de mal gaat. Een nadeel van HP is dat je zeep dikker en groffer is van structuur waardoor het moeilijk in mallen met fijne patroontjes te krijgen is. Iets wat je met CP niet hebt omdat dan je zeep nog vloeibaar is wanneer je het in de mal giet. Het nadeel van CP zeep is dan weer dat je zeep nog veel loog kan bevatten en daardoor ca. 3 weken zal moeten 'rijpen' voordat je het kunt gebruiken, iets wat je met HP zeep niet hebt, die is meteen te gebruiken, mits je natuurlijk je recept goed in verhouding hebt.

Dan is er nog een derde manier om zeep te maken, en dat is met kant en klare gietzeep. Deze zeep koop je in transparante blokken die je moet smelten. Hier kun je -net als bij HP en CP zeep- ook je eigen kleurtjes en geurtjes aan toevoegen.

Ik moet bekennen dat ik al ruim een jaar zelf geen zeep heb gemaakt omdat ik inmiddels ben overgestapt op het maken van andere verzorgingsproducten, dus ik ben even aan het denken hoe ik het in zo kort mogelijke bewoordingen kan uitleggen scratch .

Er is over het maken van je eigen zeep heel veel te vertellen, dus misschien is het maar beter dat je gewoon je vragen afvuurt die je hebt en dat wij er je dan antwoord op geven Wink

Hieronder alvast een paar plaatjes van de zepen die ik toendertijd zelf heb gemaakt:

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
Henriette
Henriette
Admin

Aantal berichten : 183
Registratiedatum : 16-11-09

https://frobelen.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Het maken van zeep Empty Re: Het maken van zeep

Bericht  Gast di nov 17, 2009 2:43 pm

Bedankt voor je uitleg.

Als ik het goed begrijp dan laat je iets smelten/koken doet dit in een mal en klaar is de zeep?
Maar hoe krijg je dan de kleur en het geurtje er aan? Of is dit weer en domme vraag Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het maken van zeep Empty Re: Het maken van zeep

Bericht  Henriette di nov 17, 2009 5:04 pm

Maar hoe krijg je dan de kleur en het geurtje er aan? Of is dit weer en domme vraag

Hoi Jolanda, nee hoor, domme vragen bestaan niet Wink

De geurtjes maak je er aan door middel van parfumoliën die speciaal geschikt zijn voor zeep en cosmetica. De kleurtjes kun je er op verschillende manieren aan maken:

  • Door gebruik te maken van dingen die je in je eigen keukenkastje (ja, echt waar!) hebt staan. Zo kun je bijvoorbeeld kerrie toevoegen om een gele zeep te krijgen, of kaneel voor een bruinige zeep.

  • Door gebruik te maken van levensmiddelenkleurstoffen

  • Met speciale kleurpigmenten voor zeep en cosmetica. Deze methode is eigenlijk het beste, vooral wanneer je CP zeep maakt. Door de reactie met het natronloog (dat leg ik later nog uit) kan namelijk de kleur bij het gebruik van kruiden en/of levensmiddelenkleurstof heel anders uitpakken dan je bedoelde, of zelfs helemaal verdwijnen. Dit geldt overigens ook voor de parfumering waarbij je doorgaans meer parfumolie nodig hebt bij het maken van CP zeep als bij HP zeep. Dit komt omdat je bij HP zeep de zeep eerst laat 'koken' en pas daarna de kleur en geurstoffen erbij doet. Bij CP zeep moet je snel werken en daarom ook de kleuren en geuren er eerder bijdoen.


Maar bij de zepen op mijn foto's heb ik dus gewone levensmiddelenkleurstof gebruikt.

Toevoeging: Ik heb overigens heldere uitleg met foto's op een CD rom staan. Omdat ik zelf al langer geen zeep meer maak moet ik even die CD rom opzoeken zodat ik het ook uit kan leggen met plaatjes enzo erbij.
Henriette
Henriette
Admin

Aantal berichten : 183
Registratiedatum : 16-11-09

https://frobelen.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Het maken van zeep Empty Re: Het maken van zeep

Bericht  Lola zo nov 22, 2009 1:32 pm

Hoi Jet
Dat is nu weer echt genieten als ik jouw mooie zepen weer op het net zie. Laat ons nog meer genieten want het begint weer te kriebelen om het zelf te doen.

Lola
Admin

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 18-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het maken van zeep Empty Re: Het maken van zeep

Bericht  Henriette zo nov 22, 2009 1:52 pm

Haha! Nou, het ergste vond ik nog dat mijn CDRom stuk was waar ik die tutorial op had staan compleet met afbeeldingen. Juist omdat ik tegenwoordig zelf geen zeep meer maak baalde ik daar flink van, en om nu weer alles in huis te halen alleen om nog een zeep te maken voor de foto's ging mij ook wat ver. Ik wil het in de toekomst nog wel weer doen hoor, maar ik heb nu even andere bezigheden Razz

Maar goed, ik heb dus de halve morgen aan het zoeken geweest of ik die map niet toevallig nog op een andere CDRom had staan en wat denk je? Gevonden! :cheers:

Dus die ga ik binnenkort ook nog even toevoegen, maar ik was nu even bezig met nog een recept voor handcreme maar kwam alweer van alles tussen Crying or Very sad , maar die maak ik dan in ieder geval eerst even af.
Henriette
Henriette
Admin

Aantal berichten : 183
Registratiedatum : 16-11-09

https://frobelen.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Het maken van zeep Empty Re: Het maken van zeep

Bericht  Lola zo nov 22, 2009 1:58 pm

Kijk er naar uit en weet zeker dat veel forumleden hier wat aan hebben.

Lola
Admin

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 18-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Het maken van zeep Empty Re: Het maken van zeep

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum