Frobelen. Het leukste hobbyforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lekkere dingen voor op stokbrood en toastjes

Ga naar beneden

Lekkere dingen voor op stokbrood en toastjes Empty Lekkere dingen voor op stokbrood en toastjes

Bericht  Henriette za dec 12, 2009 10:42 am

Tijdens mijn sinterklaasinkopen heb ik mij even verwend met een boekje waar lekker broodbeleg in staat. Ik heb het eigenlijk meegenomen omdat er zoveel lekkere dingen in staan voor op stokbrood en toastjes. Ik vindt die kant en klare salades uit de winkel namelijk altijd zo nat en mayonaizig Rolling Eyes . Voordeel is ook dat het meeste met simpele ingrediënten en makkelijk te maken is. Dat moet ik ook wel hebben want waar ik woon is niet zoveel bijzonders verkrijgbaar. Ik heb ze zelf nog niet beproefd, maar een paar wil ik jullie niet onthouden:

Lente-uitjes salade

Bereidingstijd: 15 minuten
Houdbaar: 3 à 4 dagen in de koelkast

Ingrediënten:

  • 1 bosje lente-uitjes
  • 1 bosje (potje) bieslook
  • 250 gram magere kwark
  • 200 gram roomkaas
  • 2 el creme fraiche
  • 1 el fijngehakte verse tuinkruiden (of gedroogd of diepries)
  • Zout
  • (versgemalen) peper


Bereiding:

  • Lente-uitjes wassen, drogen en in flinterdunne ringetjes snijden (houdt evt wat achter voor garnering)
  • Bieslook wassen, drogen en fijnknippen (houdt evt wat achter voor garnering)
  • Kwark, roomkaas, en creme fraiche tot een smeuïge massa mengen
  • De rest van de ingrediënten er goed doormengen en op smaak brengen met zout en peper


----------------------------------------------------------

Tomaten-Kaas-spread met pesto

Bereidingstijd: 30 minuten
Houdbaar: 3 à 4 dagen in de koelkast

Ingrediënten:

  • 30 gram pijnboompitten
  • 50 gram zongedroogde tomaten in olie
  • 1/2 bosje (potje) basilicum
  • 200 gram roomkaas
  • 200 gram verse geitenkaas (bijv. Cavroux)
  • 50 gram rode pesto
  • zout
  • (versgemalen) peper


Bereiden:

  • Pijnboompitten roosteren in een droge koekenpan (wel bijblijven, verbrand heel snel, en bovendien doe ik er na de tijd ook altijd nog wat versgemalen zout overheen). Na afkoelen fijnhakken
  • Tomaten laten uitlekken en in kleine stukjes snijden
  • Basilicum afspoelen, droogdeppen en de blaadjes van de takjes halen. In fijne reepjes snijden
  • Roomkaas, geitenkaas, en pesto goed door elkaar roeren
  • De rest van de ingrediënten erdoor mengen en op smaak brengen met zout en peper


Als je geen geitenkaas lust of niet mag eten bijvoorbeeld in geval van zwangerschap dan denk ik dat je daar ook rustig alleen maar roomkaas voor kunt nemen. Weet alleen niet of je dat wel mag hebben als je zwanger bent? Lekkere dingen voor op stokbrood en toastjes 456740

----------------------------------------------------------

Aardappel-Kruidensalade

Bereidingstijd: 30 minuten (zonder afkoelen)
Houdbaar: ca. 5 dagen in de koelkast

Ingrediënten:

  • 300 gram kruimig kokende aardappelen
  • 1 afgestreken tl zout
  • 1 ui
  • 2 el lijnolie (ik denk dat dit ook wel andere olie kan zijn, bijvoorbeeld zonnebloem of olijfolie)
  • 150 gram creme fraiche
  • 1 bosje (potje) peterselie
  • 1 bosje (potje) bieslook


Bereiden:

  • Aardappelen gaarkoken met het zout, laten afkoelen, en in grove stukken stampen
  • Ui pellen en fijnsnipperen
  • Olie roerend door de reme fraiche mengen en ui erdoor roeren
  • Creme fraiche mengsel door de aardappelen roeren
  • Peterselie en bieslook afspoelen en droogdeppen, fijnsnijden en knippen (bieslook) en door het aardappelmengsel roeren
  • Op smaak brengen met zout en peper


----------------------------------------------------------

Ik zal er ter zijner tijd nog wel wat meer plaatsen, oa. Kaas-Basilicumboter, Pikante pindakaas met kip, Ham-Preisalade met mango, Komkommer-Kwarkcrème, Makreelfiletspread, Appelcrunch, en Bananen-Kwarkspread.

Mocht je ondertussen eerder van deze recepten willen hebben geef dan maar even een gil dan zal ik die plaatsen. Ondertussen hoor ik natuurlijk graag of jullie een van deze dingen hebben gemaakt, hoe het smaakte, en of je er nog variaties in hebt aangebracht.

O ja, en ik zal ook nog even proberen wat foto's ervan te plaatsen.

Smakelijk! Lekkere dingen voor op stokbrood en toastjes 686133


Laatst aangepast door Jet op za dec 12, 2009 11:12 am; in totaal 4 keer bewerkt (Reden : Recept toegevoegd)
Henriette
Henriette
Admin

Aantal berichten : 183
Registratiedatum : 16-11-09

https://frobelen.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum